Dzielnica Wawer - 77 rocznica zagłady getta w Falenicy - koncert

Biuletyn Informacji Publicznej

77 rocznica zagłady getta w Falenicy - koncert

Wersja do wydrukuWersja PDF
12.08.2019

27 sierpnia, z okazji 77 rocznicy zagłady gett w Falenicy i Otwocku, wracamy do muzycznych opowieści o życiu wielokulturowej społeczności Polski przedwojennej, tym razem przedstawionej nam przez świetną Kapelę Niwińskich

Mateusz Niwiński z zespołem inspirował się muzyką wiejskich muzykantów, których sam odnalazł, a także czerpał garściami ze zbiorów Andrzeja Bieńkowskiego i Oscara Kolberga tworząc własne improwizacje. Kapela wprowadzi słuchaczy w nastrój weselny, czas wesela. Usłyszymy tradycyjne żydowskie tańce i melodie weselne, hymny, pieśni, ale także żydowskie polki, mazury, oberki i walce grywane przez żydowskich muzykantów na polskich weselach i zabawach, na wsiach i w miasteczkach. Muzyka, którą usłyszymy, jest wyrazem wielowiekowego współistnienia dwóch kultur polskiej i żydowskiej, ich wzajemnego przenikania i wzajemnych inspiracji.

Z Kapelą Niwińskich zaśpiewa pasjonatka śpiewu tradycyjnego, Mariza Nawrocka, której repertuar, poza utworami z „Czasu Wesela” – zaczerpnięty jest z archiwalnych nagrań Lifshe Schaechter-Widman, a takze Ruth Rubin i innych, z cennych zbiorów YIVO Institute for Jewish Research.

Niwińscy zagrają w składzie typowym dla polskich i żydowskich, wiejskich orkiestr z okolic centralnej Polski : dwoje skrzypiec, basetla, baraban, wzbogacone o nieznane w tym rejonie cymbały.

27 sierpnia Kapela zagra w składzie:

Mateusz Niwiński - skrzypce

Olena Yeremenko - skrzypce II

Maryza Nawrocka - śpiew Magdalena Sobczak - cymbały

Agnieszka Niwińska - baraban, bęben obręczowy

Piotr Domagalski - basy

Obszerna część koncertu znajduje się na płycie „Czas wesela” wydanej przez Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona Andrzeja Bieńkowskiego:

https://www.muzykaodnaleziona.pl/sklep/czas-wesela-kapela-niwinskich-2/

 

Muzycy:

MATEUSZ NIWIŃSKI

skrzypek kultywujący ludową manierę gry charakterystyczną dla Polski Centralnej, głównie od kajockiego skrzypka Piotra Gacy ze Rdzowa (1927-2017). Etnolog, pedagog, animator kultury. Współtwórca i pomysłodawca licznych wydarzeń dedykowanych polskiej muzyce tradycyjnej m.in. Klubu Festiwalowego Tyndyryndy podczas Festiwalu Kapel i

Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu, Akademii Kolberga, Radomskiej Szkoły Tradycji, Wiejskich Klubów Tańca pierwszych Taborów Domu Tańca. Prowadzi działalność dokumentacyjną i wydawniczą, m.in. płyta „Maria Siwiec. Śpiewaczka z Gałek

Rusinowskich” I nagroda Fonogram Źródeł Polskiego Radia w 2016 roku, „Jan Kmita. Skrzypek z Przystałowic Małych” III nagroda w konkursie na Fonogram Źródeł Polskiego Radia w 2017 roku). Prymista Kapeli Niwińskich.

 

MARIZA NAWROCKA konserwatorka dzieł sztuki oraz pasjonatka śpiewu tradycyjnego. W repertuarze jidysz zadebiutowała nagraniami na płycie Kapeli Niwińskich „Czas wesela”, wydanej w 2017 roku przez Wydawnictwo Muzyka Odnaleziona. Pieśni jidysz Mariza Nawrocka wykonuje również a capella - po raz pierwszy wiosną 2018 podczas Koncertu dedykowanego uczestnikom wydarzeń w marcu 1968 na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz jesienią - otwierając i zamykając ostatni festiwalowy wieczór Festiwalu Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej. Mariza, zainspirowana archiwalnymi nagraniami Lifshe Schaechter-Widman, a także Ruth Rubin i innymi z cennych zbiorów YIVO Institute for Jewish Research, śpiewa „po-prostu” -pieśni towarzyszące pracy, „do nieba”– smutne ballady, żywiołowo – taneczne, ekstatyczne niguny aż do „wyszeptanych” kołysanek. Od początku 2019 r. współpracuje z Michałem Pepolem i Pawłem Czarnym, muzykami Royal String Quartet w ramach projektu Trimagine - jest to kontynuacja jej poszukiwań śladem zagubionych pieśni w jidysz sięgających swymi korzeniami przełomu XIX i XX wieku.

 

MAGDALENA SOBCZAK

wokalistka i cymbalistka Kapeli ze Wsi Warszawa. Grupa istnieje od 1997 roku. Na jej repertuar składają się awangardowe interpretacje muzyki tradycyjnej, szeroko pojętego terenu Mazowsza, ukochanej krainy Chopina. Mimo wierności tradycyjnym technikom gry i śpiewu, pełne inwencji wykonania dawnych utworów brzmią zaskakująco awangardowo i są

w pełni zrozumiałe dla współczesnego odbiorcy. Choć w instrumentarium kapeli słyszymy tradycyjne instrumenty - skrzypce, cymbały, barabany - brzmią one wyjątkowo nowocześnie, a muzycy nie boją się zestawiać ich choćby z dj'ami.

Kapela zdobyła wiele nagród na polskich i zagranicznych festiwalach folkowych, m.in. "Scena Otwarta" Mikołajki Folkowe 1997 oraz nagroda Orkiestry św. Mikołaja, Festiwal Polskiego Radia "Nowa tradycja" - 1998 r. - II nagroda i nagroda

publiczności. http://www.warsawvillageband.net/

 

PIOTR DOMAGALSKI

muzyk, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie kontrabasu. Współzałożyciel (wraz z Jackiem Kitą i Jerzym Rogiewiczem ) zespołu "levity", lider i organista zespołu "Lomi Lomi". Od wielu lat związany z warszawską wytwórnią Lado ABC. Nagrywał i występował m.in. z Januszem Muniakiem, Stanem Borysem, Piotrem Zabrodzkim, Marylą

Rodowicz, Toshinori Kondo, Marcinem Maseckim, Raphaelem Rogińskim, Macio Morettim, Mają Kleszcz, Kubą Sienkiewiczem, Gabrielą Kulką, Janem Młynarskim, Karoliną Cichą, Tatianą Okupnik i wieloma innymi.

 

AGNIESZKA NIWIŃSKA

pedagog, rękodzielnik, muzykantka. Od lat związana ze Stowarzyszeniem Akademia Łucznica. Dla Akademii prowadzi autorskie zajęcia edukacyjne z zakresu tkactwa, wycinankarstwa, filcowania, kuchni regionalnej oraz dziedzictwa kulturowego regionu. Kontynuuje rodzinne tradycje tkackie. Wraz z mężem od 2013 r prowadzi rodzinną Kapelę Niwińskich, grającą muzykę tradycyjną wsi oraz małych miasteczek. Jej specjalnością jest granie na bębnach tradycyjnych tj. bębenek obręczowy i baraban. Swój styl rozwinęła grając u boku najlepszych wiejskich muzykantów Piotr Gaca, Jan Gaca, Jan Kmita, Tadeusz Lipiec, Andrzej Malik, Tadeusz Mocarski itd.

 

OLENA YEREMENKO

skrzypaczka, tancerka, wokalistka. Absolwentka Akademii Muzycznej we Lwowie. Gra na wielu instrumentach: skrzypcach, szwedzkiej moraharpie, fideli płockiej, vioari cu goarna. Współzałożycielka zespołów Burdon, Tatosh Banda i Duo Duo. Studiowała muzykę tradycyjną Szwecji w ramach stypendium Svenska institutet oraz brała udział w ekspedycjach folklorystycznych w regionie radomskim w Polsce w trakcie stypendium Gaude Polonia 2012. Laureatka nagrody Grand Prix Festiwalu Folkowego Polskiego Radia „Nowa Tradycja” 2012 z zespołem „Poszukiwacze Zaginionego Rulonu”. Współpracuje z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych „Gardzienice”.

 

Oprac. Jolanta Pełka

 

Pokaż okno Facebooka przy fokusie
warszawa19115.pl
Pokaż okno Facebooka przy fokusie
Budżet - Wawer